Απο Ελευθεροτυπια 6/10/2008
Θα δούμε». Ούτε ναι, αλλά ούτε και όχι. Αυτή ήταν η απάντηση της διοίκησης της ΕΡΤ στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Euronews, Φιλίπ Κεϊλά, ο οποίος ήρθε την προηγούμενη εβδομάδα στην Αθήνα για να «πείσω τον πρόεδρο της ΕΡΤ Χρ. Παναγόπουλο να λανσάρουμε το Euronews και στα ελληνικά».
Τα 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως που υπολογίζεται ότι κοστίζει η ελληνική έκδοση του Euronews κάνουν επιφυλακτική την ΕΡΤ. Ωστόσο, ενδιαφέρον εξέφρασαν και οι Κύπριοι, αλλά και η ιδιωτική NOVA που προσφέρει το Euronews στο «μπουκέτο» της. «Θα μπορούσαν από κοινού να χρηματοδοτήσουν το κανάλι», αναφέρει ο κ. Κεϊλά και καταλήγει: «Τελικά η απόφαση είναι καθαρά πολιτική».
Ο διευθύνων σύμβουλος του Euronews, Φιλίπ Κεϊλά, ήρθε στην Αθήνα για να πείσει τον πρόεδρο της ΕΡΤ για την εκπομπή του καναλιού στα ελληνικά
Και φέρνει ως παράδειγμα τους γείτονές μας. Η τουρκική κυβέρνηση έχει ήδη πει το ναι και σε ένα χρόνο από σήμερα το Euronews θα εκπέμπει σε 250 εκατομμύρια νοικοκυριά, σε 135 χώρες του κόσμου (δορυφορικά, καλωδιακά και αναλογικά) και στην τουρκική γλώσσα. Θα είναι η ένατη γλώσσα του πολυεθνικού Euronews. Ομιλεί ήδη αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά και αραβικά. «Οι ανταγωνιστές μας μιλούν μόνο αγγλικά, όπως το CNN και το BBC. Εμείς πολεμάμε το μονοπώλιο της αγγλικής γλώσσας, μιλώντας τη γλώσσα της Ευρώπης. Υπολογίσαμε ότι το 60% των Ευρωπαίων μιλάνε μία από τις παραπάνω γλώσσες και ένα 18% καταλαβαίνουν έστω μία απ' αυτές. Επιπλέον, οι ανταγωνιστές μας στοχεύουν μόνο στα ανώτατα στελέχη των μεγάλων επιχειρήσεων. Το δικό μας κοινό είναι πιο διευρυμένο, μας βλέπουν επιχειρηματίες αλλά και πολιτικοί, η ελίτ κάθε χώρας, θα έλεγα. Με λίγα λόγια, αν βλέπεις Euronews γίνεσαι καλύτερος Ευρωπαίος».
Για το καλύτερος δεν εγγυώμεθα, αλλά για το ενημερωμένος σίγουρα. Γιατί το κανάλι που δημιουργήθηκε το 1992 από τις κρατικές τηλεοράσεις 11 ευρωπαϊκών χωρών (μεταξύ των οποίων η ΕΡΤ και το ΡΙΚ) προσφέρει αντικειμενική ενημέρωση 24 ώρες το 24ωρο. Γρήγορα (κανένα θέμα δεν ξεπερνά σε διάρκεια τα 8 λεπτά), και σφαιρικά μεταδίδει ειδήσεις απ' όλο τον κόσμο, για όλο τον κόσμο. Σήμερα οι «εταίροι» του είναι 22.
«Ναι, είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο. Οταν εκπέμψαμε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1993, στόχος ήταν να σπάσει το μονοπώλιο του CNN. Τόσα χρόνια μετά μπορούμε να καυχηθούμε ότι τα καταφέραμε», λέει και αναφέρεται σε μέτρηση της θεαματικότητας του περασμένου Ιουλίου, που εμφανίζει το Euronews πρώτο, το CNN δεύτερο, το Sky news τρίτο και το BBC World τέταρτο. «Και μάλιστα με ένα πολύ διαφορετικό προϊόν, όπως μπορείτε να δείτε. Δεν είμαστε εμπορικό κανάλι, αλλά κρατικό, είμαστε διεθνές κι όχι εθνικό κανάλι. Είμαστε το μοναδικό ειδησεογραφικό κανάλι για ενηλίκους. Δεν λέμε στους τηλεθεατές μας τι να σκεφτούν, πρέπει να το κάνουν μόνοι τους»...
Γνωρίζετε καθόλου την τηλεοπτική πραγματικότητα στην Ελλάδα;
«Ναι, πολύ καλά. Είναι μια τηλεόραση που ασχολείται κυρίως με ελληνικά θέματα».
Ποιο είναι το όφελος για το Euronews να αποκτήσει και την ελληνική γλώσσα;
«Στοχεύουμε στους Ελληνες σε όλο τον κόσμο και στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία, καθώς το πρόγραμμά μας μεταδίδεται δορυφορικά παντού. Καλύτερα θα ήταν να αναρωτηθεί η Ελλάδα ποιο είναι το όφελος. Θα προσλάβουμε Ελληνες δημοσιογράφους που θα δουλεύουν με τους υπόλοιπους στα κεντρικά μας γραφεία στη Λιόν και οι οποίοι θα μπορούν να προωθήσουν θέματα ελληνικού ενδιαφέροντος».
Οι υποχρεώσεις της ΕΡΤ ποιες θα είναι;
«Να χρηματοδοτήσει το πρότζεκτ κόστους 5 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο. Θα έχει όμως και τη δυνατότητα εκπέμποντας το Euronews στην Ελλάδα, μέσα από το δορυφορικό της πρόγραμμα, να κερδίζει έσοδα από τις διαφημίσεις».
Πώς βλέπετε το μέλλον θεματικών καναλιών όπως το Euronews;
«Τα έσοδα του Euronews ήταν φέτος 50 εκατομμύρια ευρώ. Είναι επικερδές κανάλι. Το 20% του ποσού προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ένα άλλο 20% από τους μετόχους και το 60% από τις διαφημίσεις κι άλλες εμπορικές δραστηριότητες. Μας βλέπουν 250 εκατομμύρια νοικοκυριά, περίπου 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως. Το στοίχημα για το μέλλον είναι να έχεις πρόσβαση παντού. Από το ξενοδοχείο μέχρι το κινητό τηλέφωνο. Κι εμείς σήμερα το έχουμε καταφέρει...». *