Η Agcom απέστειλε έκθεση στην κυβέρνηση σχετικά με τη διαλειτουργικότητα των ραδιοδέκτων αυτοκινήτων και την ανάπτυξη του ψηφιακού ραδιοφώνου DAB+
(29 Μάιος 2025) Η Αρχή για τις Εγγυήσεις στις Επικοινωνίες, κατά την άσκηση των εξουσιών υποβολής εκθέσεων που προβλέπονται από τον νόμο αριθ. 249/97, απέστειλε έκθεση στην κυβέρνηση σχετικά με ένα κρίσιμο ζήτημα που εντοπίστηκε κατά την εφαρμογή του Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών σχετικά με τη διαλειτουργικότητα των ραδιοδέκτων αυτοκινήτων και των ραδιοδέκτων καταναλωτών, το οποίο προβλέπει την απαίτηση από το 2021, συμπερίληψη ενός δέκτη DAB+ σε νέα οχήματα των κατηγοριών M και N εξοπλισμένα με ασύρματο αυτοκινήτων.
Στην έκθεσή της προς την κυβέρνηση, η Agcom αναφέρει ότι διεξήγαγε έρευνα (Ψήφισμα 316/24/CONS) για να επαληθεύσει την εξέλιξη της αγοράς επίγειας ψηφιακής ήχου μετάδοσης. Τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας έδειξαν, μεταξύ άλλων, αργή πρόοδο στην αγορά DAB+, παρά την υιοθέτηση του Εθνικού Σχεδίου Συχνοτήτων (PNAF-DAB) και άλλες ρυθμιστικές παρεμβάσεις.
Η έρευνα αποκάλυψε, μεταξύ άλλων, ότι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το περιβάλλον infotainment είναι σήμερα εξαιρετικά ανταγωνιστικό: ραδιοεκδότες, πάροχοι περιεχομένου, πλατφόρμες ροής και διάφορες τεχνολογίες μετάδοσης όπως FM, DAB+ και IP. Παρόλο που τα υβριδικά συστήματα (FM και DAB+) παραμένουν διαδεδομένα, ορισμένα πρόσφατα μοντέλα αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων μάρκων, δεν περιλαμβάνουν πλέον ένα παραδοσιακό ραδιόφωνο αυτοκινήτων. Αντ' αυτού, προσφέρουν ένα σύστημα infotainment συνδεδεμένο μέσω Bluetooth σε ένα smartphone, το οποίο χρησιμοποιεί την ευρυζωνική σύνδεση για να ακουστεί το ραδιόφωνο ροής (IP).
Αυτή η λύση, όπως επαναλαμβάνεται στην έκθεση προς την κυβέρνηση της Agcom, παρακάμπτει την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία προβλέπει την υποχρέωση να ενσωματώνεται ένας δέκτης DAB+ μόνο σε οχήματα που είναι εξοπλισμένα με ασύρματο αυτοκινήτων. Ως εκ τούτου, οχήματα χωρίς ραδιόφωνα αυτοκινήτων διαφεύγουν από την υποχρέωση, ενώ τηρούν επίσημα το νόμο, αλλά αντικρούουν το αρχικό του πνεύμα, δηλαδή να εξαπλώσουν τη χρήση του DAB+ και να διευκολύνουν τη μετάβαση σε ψηφιακό επίγειο ραδιόφωνο.
Υπό το πρίσμα αυτού του κρίσιμου ζητήματος, η βιομηχανία πρότεινε κανονιστική δράση, η οποία προτείνει να επεκταθεί η υποχρέωση ενσωμάτωσης του ψηφιακού δέκτη και στα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με οποιοδήποτε ακουστικό σύστημα, συμπεριλαμβανομένων των σύγχρονων συστημάτων infotainment που συνδέονται με το διαδίκτυο. να εξασφαλιστεί η τεχνολογική ουδετερότητα και να υποστηριχθεί αποτελεσματικά η ανάπτυξη του ψηφιακού ραδιοφώνου.
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ισχύουσα νομοθεσία έχει ένα κενό: επιβάλλει το DAB+ μόνο σε οχήματα με ραδιόφωνα αυτοκινήτων, εξαιρουμένων των σύγχρονων συστημάτων infotainment που συνδέονται με το διαδίκτυο.
Η Agcom προτείνει συνεπώς μια κανονιστική αναθεώρηση, με στόχο την εξοπλισμό ραδιοφώνων αυτοκινήτων, ικανών να δέχονται ηχητικές μεταδόσεις σε όλες τις αναλογικές και ψηφιακές τεχνολογίες AM, FM και DAB+, σύγχρονα αυτοκίνητα με ολοκληρωμένα συστήματα infotainment συνδεδεμένα μέσω ευρυζωνικών γραμμών, για να εξασφαλιστεί η ευρεία και συνεχής πρόσβαση στις υπηρεσίες ηχητικής μετάδοσης σε ολόκληρη τη χώρα.
Η Agcom συνεχίζει να επισημαίνει ότι η προτεινόμενη κανονιστική τροποποίηση δεν θα παρέχεται μόνο σε όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα συντονιστής για το DAB+, αλλά επίσης να απαιτηθεί ότι όλα τα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ραδιόφωνο αυτοκινήτου, ως συσκευή ικανή να δέχεται ηχοπομπές σε όλες τις αναλογικές και ψηφιακές τεχνολογίες AM, FM και DAB+ και να εγγυάται ευρεία και συνεχή πρόσβαση σε υπηρεσίες ηχητικής μετάδοσης σε ολόκληρη την εθνική επικράτεια. Το ραδιόφωνο αυτοκινήτων, στην πραγματικότητα, είναι μια κατάλληλη συσκευή για την εξασφάλιση της συνέχειας στην παροχή υπηρεσιών πληροφοριών, επίσης όσον αφορά την οδική ασφάλεια και τη διαχείριση εκτάκτου ανάγκης, εξασφαλίζοντας την πρόσβαση στις συχνότητες που έχουν συνηθίσει οι χρήστες, με σημαντικό αντίκτυπο στην ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.