Τι σημαίνει η συμφωνία Cosmote – Νova στα αθλητικά
-Δεν είναι μυστικό πως οι συνδρομητικές πλατφόρμες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων στην Ελλάδα μπαίνουν μέσα λόγω πειρατείας, φόρων πάνω στους υφιστάμενους φόρους κ.ά. Επενδύουν εκατομμύρια για την απόκτηση εθνικών και διεθνών δικαιωμάτων, αλλά εισπράττουν λιγότερα από όσα ξοδεύουν, με τη συνολική απώλεια εσόδων τους να ανέρχεται τουλάχιστον στα 125 εκατ. ευρώ ετησίως. Βασική αιτία είναι οι πειρατικές πλατφόρμες (παράνομα κανάλια, υπηρεσίες streaming μέσω παράνομων συσκευών ή/και μέσω διαδικτύου) έναντι συνδρομής οι οποίες εκτιμάται ότι έχουν από 600.000 έως 900.000 «συνδρομές» των 15-20 ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το αρχικό κόστος για το «κουτί». Έτσι λοιπόν Cosmote – Νova συμφώνησαν στην κοινή χρήση των αθλητικών τους καναλιών, επιτρέποντας -με ένα επιπλέον μικρό κόστος- την πρόσβαση των συνδρομητών στα αθλητικά κανάλια που διαθέτουν. Η πρακτική αυτή συνηθίζεται στο εξωτερικό και με μια πρώτη ματιά έχει ως στόχο να φέρει μέρος του τζίρου από την παράνομη, στη νόμιμη αγορά. Πόσο μάλλον όταν αναμένεται στο παιχνίδι να μπει και ο τρίτος της παρέας, η Vodafone, με ανάλογη συμφωνία...
Να κερδίσουν πελάτες – τζίρους από την παράνομη αγορά
-Από τη στιγμή λοιπόν που δεν θα υπάρχει κίνητρο για κάποιον να έχει πειρατικό κουτί και να πληρώνει συνδρομή με το ρίσκο να βρεθεί μπλεγμένος (πλέον έχουν αρχίσει και ποινικές κυρώσεις για χρήστες και όχι μόνο για πειρατές), κάθε ένας από τους παρόχους έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει ένα μεγάλο μέρος των παράνομων συνδρομητών και να βελτιώσει τις cross selling δραστηριότητές του. Με τον τρόπο αυτό εμπλουτίζουν το περιεχόμενο που προσφέρουν στους συνδρομητές, μαζί καταπολεμούν την πειρατεία αφού ο κάθε τηλεθεατής θα μπορεί να απολαμβάνει όλες τις αθλητικές διοργανώσεις, με ένα τίμημα που θα είναι ευθέως ανταγωνιστικό της πειρατείας. Σε μια αγορά που έχει ταβανώσει, κάθε συνδρομητής που φεύγει από τους παράνομους για τους νόμιμους παρόχους είναι κέρδος και για τους δύο, έλεγαν από τις εταιρείες. Έτσι στο εξής ο ανταγωνισμός μεταξύ των παρόχων της συνδρομητικής τηλεόρασης θα επικεντρωθεί στο περιεχόμενο, τις υπηρεσίες και φυσικά στην τιμολόγηση.
Ρήτρες και μεταβλητές
-Όπως είναι φυσικό η προσέγγιση των δύο πλευρών είχε διάφορες αναγνώσεις και πολλοί αναζήτησαν προεκτάσεις, επιχειρηματικές και... αθλητικές. Στην πραγματικότητα αυτό που πρέπει να κρατήσει κάποιος είναι πως πρόκειται για μια συμφωνία που δεν είναι γραμμένη στην πέτρα. Κοινώς, είναι μια δυναμική εξίσωση, υπάρχουν ρήτρες και αν αλλάξουν κάποιες από τις μεταβλητές που υφίστανται σήμερα, αλλάζει και η συμφωνία. Από τη μια μεριά η Cosmote έβαλε στο τραπέζι το Champions League, το Europa League, το Conference League, τους εντός έδρας αγώνες των Ολυμπιακού, ΑΕΚ, Παναθηναϊκού, ΟΦΗ, Βόλου, Λαμίας, Παναιτωλικού και Καλλιθέας για τη Stoiximan Super League, το ΝΒΑ, το Κύπελλο Ελλάδας και τα ξένα πρωταθλήματα που διαθέτει, για να αναφέρουμε ενδεικτικά κάποια και από την άλλη η NOVA έβαλε τους αγώνες της Premier League, τους εντός έδρας αγώνες για ΠΑΟΚ, Άρη, Αστέρα Τρίπολης, Ατρόμητο, Πανσερραϊκό, Λεβαδειακό) ή όλους τους αγώνες μπάσκετ στη EuroLeague με Παναθηναϊκό και Ολυμπιακό, την Εθνική ομάδα μπάσκετ, μεταξύ άλλων. Cosmote και Νova παραμένουν ανταγωνιστές και εάν μελλοντικά κάποια από τις ομάδες ή διοργανώσεις αλλάξει τηλεοπτική στέγη, αλλάζει και η συμφωνία, αναλόγως φυσικά της εμπορικής της βαρύτητας. Για παράδειγμα, τα συμβόλαια για τις ομάδες της Super League λήγουν το 2025 και εάν υπάρξουν αλλαγές ή νέοι διεκδικητές, μένει να φανεί σε ποιον βαθμό θα προσαρμοστεί η συμφωνία. Αλλά και επιχειρηματικά, λόγου χάρη, εάν η μητρική United Group αλλάξει ιδιοκτήτη (είναι σε εξέλιξη η διαδικασία) ως σύνολο ή σε κομμάτια ή ακόμη εάν πουληθεί η ΝΟVA πιθανώς όλα αλλάζουν.
Και μια άλλη ανάγνωση….
Τα παραπάνω που σας έγραψα λοιπόν είναι αυτά τα οποία μου προέκυψαν κατόπιν ρεπορτάζ στις πηγές των δυο εταιρειών. Αλλά στη συμφωνία υπάρχει και μια άλλη ανάγνωση: «Αφού δεν βγαίνουμε που δεν βγαίνουμε ή, μάλλον, μπαίνουμε ολοσούμπιτο μέσα, γιατί να χτυπιόμαστε μεταξύ μας;». Γιατί, όπως θυμάστε, στην αρχή ήταν η Nova μονοπώλιο και είχε το ελληνικό ποδόσφαιρο, που είναι και το πιο σέξι κομμάτι του αθλητικού θεάματος. Μετά που είχε προβλήματα η Nova μπήκε κι άρπαξε κομμάτι η Cosmote των Γερμανών πανίσχυρων μετόχων. Και τα τελευταία δυο χρόνια επανέκαμψε η Νova στον ανταγωνισμό με την εξαγορά της από τη United και την BC Partners χτυπώντας μερίδια του καλού ελληνικού αθλητικού περιεχομένου κ.λπ. Λοιπόν, τώρα που τα βρίσκουν, γιατί όταν τελειώσουν τα πανάκριβα συμβόλαια με τις μεγάλες ΠΑΕ να χτυπηθούν μεταξύ τους;
Ακριβώς το αντίθετο θα συμβεί λέω εγώ, γι' αυτό και οι ιδιοκτήτες των ισχυρών ΠΑΕ, που τυγχάνουν (οι περισσότεροι) και καναλάρχες, δεν νομίζω να μείνουν με σταυρωμένα χέρια…
newmoney.gr